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a set up for malossi 210


seanji

Empfohlene Beiträge

Hi.

I'm sorry I can not speak German

 

I got many information about this site but it did not ..

 

It is sure that it is a boring question to you .. sorry.

 

 

Now I tried to tune up my Px200E and it is the first time to handle 200engine.

I am aiming for just good driving daily in the city. Could say tourer?

I have a thought.

 

1. No open a port on the case. I can not open and hope to remain original.

 

2. 2016 210 malossi MHR with the malossi head

https://www.sip-scootershop.com/en/products/racing+cylinder+malossi+mhr+_31163490

 

 

3. SI 26 by SIP with oil pump with 128 main jet

https://www.sip-scootershop.com/en/products/carburettor+dellortospaco+by_40002000

 

 

4. 60mm long strock crankshaft SIP performance - Is it fine using long stroke for my set up? If not,  I have the 57mm racing crankshaft -MAZZUCCHELLI, Isnt it fine for? (https://www.scooter-center.com/en/crankshaft-mazzucchelli-racing-rotary-valve-57mm-stroke-vespa-px200-1620004)

 

 

https://www.sip-scootershop.com/en/products/long+stroke+crankshaft+sip_45021600

 

 

5. BGM big box or Sip road 2.0

 

6.NGK b9es

 

7. 37teeths 3rd gear for city driving and short 4th gear.

 

8. If SIP ignition kit is needed. it should be too.

 

 

Thats it.

What about it?

There is no expert at tuning px200 here I live.. Noone has a answer for it.

Thanks for reading.

 

 

 

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For "good daily driving in the city" I would recommend to go with the Malossi 210 Sport instead of the MHR. If you really consider to swap the crankshaft for a long stroke version (requiring opening up of the engine housing), then the reshaping of the ports should be a breeze and worthwhile doing.

 

Where are you located and what is the condition of your engine (mileage)?

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vor 2 Stunden hat xsivelife folgendes von sich gegeben:

For "good daily driving in the city" I would recommend to go with the Malossi 210 Sport instead of the MHR. If you really consider to swap the crankshaft for a long stroke version, then the reshaping of the ports should be a breeze and worthwhile doing.

 

Where are you located and what is the condition of your engine (mileage)?

 

Thanks for your reply.

I live in Korea. and its condition is.. now just fully seperated. it is imported from Hongkong that px200 never sold in Korea.

 

Is the malossi 210 sport without porting with Si26 128main jet still fine? I worry that sticking the piston and cylinder.

 

Or If porting should be needed, I can find a shop to do, Then 221 with the long crank could be an option for me..

 

Is it too fast or moves like a racing scooter the 221 malossi with long crank on the ported engine? It is really hard find someone did it here.

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Considering that it's "just" a spriteful, reliable city-/touring engine you want then there is a lot you can achieve with comparably little by means of money and effort today.

 

The aforementioned Malossi Sport with a SIP Road and an overjetted original carb to match has been tried and tested exhaustively by now, and it's become the closest thing to a standard for many aiming for your goals. This should give you roughly 20bhp of very zestful pleasure (regarding both agile and stable roadholding), compared to standard.

 

There's plenty you can do to tweak this at a later stage, at according cost and effort, but this should be a very good starting point for most anybody in your position.

 

It looks you have an interest in designing your own engine, however, and even though I'd still recommend the above solution for now, here is some recommended, valuable, literature that will explain the details behind long-stroke vs. short-stroke and all the rest:

 

1.) John Robinson: Motorcycle Tuning Two Stroke (2nd Edition)

 

2.) Paul Dempsey: Two Stroke Engine Repair and Maintance

 

3.) A. Graham Bell: Two-Stroke Performance Tuning.

 

Good luck, and respect for your struggle in Hongkong!

 

 

Tune Up -> Turn On -> Drop Out!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

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Korea, Reusendrescher, Korea! Hongkong is where his Vespa was sold originally ...

 

"...its condition is.. now just fully seperated." Can you explain that a bit for us? What exactly is separated?

 

Well Seanji, for having a nicely driveable and reliable motor in your scooter the Malossi Sport cylinder kit plus adapted re-jetting of your SI24 carb will do as a starting point. It's not going to be a "race type scooter", but still way more fun to drive than in original condition.

 

A better clutch system would also be quite beneficial towards longevity and fun during operation (better driveability and clutch engagement characteristics).

 

More stroke delivers also potentially more torque, and that is what you really want. Going from 57 to 60 mm stroke is clearly an improvement, but may be step #2. Playing around with different scavenging timing settings of your cylinder (adding some 1,5 mm of gaskets at top and/or bottom side of your cylinder to compensate for the additional 2*1,5 mm stroke) strongly influences the characteristics of your setup.

 

Bigger carb, different exhaust and ignition system are the next potential steps in your "PX tuning career" :-D

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    • AS ist die Abkürzung für Anlaufscheiben, NA ist ne Abkürzung für Nacharbeit   Das hier angewandte Kragensystem sieht folgend aus, dort wo bei konventionellen Wellen die AS und das Pleuel axial an der glatten und ebenen Planfläche der Wange anliegt, steht hier ein Absatz, bei dieser Welle mit Ø25,95mm 1mm hoch   Bei diesem System läuft, wie schon erwähnt, das Pleuel "ohne" AS dazwischen an der Wange,
    • Etwas kann ich dazu sagen, was hier alles in einen Topf geworfen wurde ist so nicht richtig. Wir bauen Kurbelwellen für die üblichen Setups, die laufen sehr zufriedenstellend in unseren eigenen Motoren und in sehr vielen Kundenmotoren. Dann gibt es Kunden die wollen spezielle Dinge, hier sage ich dann alles was es dazu zu sagen gibt. Das Pleuel das hier angefragt wurde ist sehr speziell und wurde im Detail mit dem Kunden abgeklärt. Es handelt sich um ein Pleuel das 130mm lang ist, einen 18er Kolbenbolzen bietet aber einen dickeren Schaft hat und und unten einen größeren Plauelaugendurchmesser sowie breiter ist. Ich hab dem Kunden das alles mitgeteilt und gesagt, dass dann keine Anlaufscheiben gefahren werden können und der Schmierfilm zwischen Pleuel und Kurbelwelle ohne Anlaufscheibe auskommen muss. Die Welle dann innen schmäler geschliffen werden muss wegen breiterem Pleuelschaft (beim Schleifen kommt es dann zu kleinen Abplatzern). Mehr Bohrungen für Wolfram haben wir nicht im Programm, neue Vorrichtungen für 4 Bohrungen haben wir nicht. Der Kunde macht ja gerne viel selber. Ich hab einige Bilder hier im Chat zurückbekommen die mich schockiert haben, der Kunde aber auf seine Arbeit jedesmal sehr stolz war…. All die Bohrungen in einer fertigen Welle wurden nachträglich eingebracht, wie die Welle gespannt war oder dazu zerlegt wurde und dann selbst wieder montiert wurde weis ich nicht. Bei der ersten Welle wurden ebenfalls selbst Bohrungen nachträglich gefertigt, danach entschuldigte der Kollege sich dass er nicht aufgepasst hat…. Und wir haben die Welle nochmals gerichtet. Das schlimmste war ein Foto wo mir der Kunde schickte mit 4 Flexspuren umd den Hubbolzen zu verschweißen, dass die Hubbolzenbohrung dann die Spannung verliert ist glaub klar… Da es hier sicher keinen Sinn macht bei diesem speziellen Kunden weiter zu argumentieren, lass ich es bewusst und wünsche ein schönes Wochenende und viel Erfolg auf neuen Wegen PS: niemals wurde behauptet dass unsere Wellen immer 50 PS halten, dafür kann man sich gerne ein BFA306 kaufen mit breiter Welle – aber ich habe gesagt, dass in der DBM Wellen bisher 2 Fahrer mit 52 PS laufen mit 128mm Pleuel auf M232 – hier wurde aber nix rumgebohrt oder nachträglich abgeändert und optimiert !     Schon schade nach all den detaillierten Gesprächen dass das dann so endet. Du warst dir doch immer so sicher "den Rest mache ich selber" viel Glück bei deinen weiteren Projekten, werde keine weiteren Details meinerseits veröffentlichen und auch hier nicht weiter mitlesen 
    • Die HZ- Bohrung wird "vor" den ganzen Wärmebehandlungen, und da berichtet ja der Hersteller, das hier einige Nitrierdurchläufe nachgeschaltet sind, radial bearbeitet, CNC gefräst wäre noch schlimmer.   Evtl. kann der TE meine Makro Aufnahmen einstellen, ich bring seit Jahren trotz bezahlter Gebühr nicht's in's GSF eingestellt, Systemfehler bei mir??   Ich werde dann im Teil 2 meine weiteren Erkenntnisse zu dieser Kuwe und zum Kurbelwellenbau erläutern. Anmerken möchte ich nur nebenbei, das ich seit 1970 also seit 53 Jahren Kurbelwellen herstelle, revidiere, teil's extremen Umänderungen angedeihen lasse. Ich möchte hier nicht den Kotzbrocken raushängen lassen, aber meine Kurbelwellenerfahrung hab ich mir hart erarbeiten müssen, und Lehrgeld wird wohl jeder in diesem Segment bezahlt haben!!   Das würde zwar wunderbar in dieses extra dafür passende Kurbelwellen- Topic passen, aber hier geht's ja speziell um diese Kurbelwelle.   Gruß
    • Au je das wird interessant.  Ich mag es wenn jemand mit Sachverstand, Zusammenhänge erleutert.   Eine Spreizung kann man in meinem Augen nicht hindrücken, ohne zu lasten des Press Verbands Welle Hubzapfen.   Die HZ Bohrung in Form und Lage ist mit das wichtigste Maß an einer KuWe   Helmut? Ist die Hubzapfen Bohrung hart gerieben oder gefräst, siehst du das? 
    • Hatte ich auch mal eine, leider aber  verkauft.   Ein spaßiges ding
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