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KE Clutch doesn't disengage


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does the clutch run against the primary?
 maybe there's a problem.

 

if so, the primary gearshaft maybe too short, you can rise the shaft with thin washers.

 

 

maybe the plates are bent?

 

maybe your cluchcover doesn't lift enough:

wichone is mounted?

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Hi all and thanks for replies!

I've used a 0,5mm shim on the christmastree, and I've used the repkit With countersunk screws.

 

I checked the clutch when fitting it, and nothing rubs...

 

It is a KE Performance Series 6 clutch With Cosa plates.

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Just now, Motorhead said:

a friend of mine had the same problem - he couldnt fix it, but i didnt have the chance to have a look at it.

change to hartz4 was the (best) solution then....

 

Ouch!

That's no good for a New clutch that has been used for 60km...

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Thanks for the replies gents,

 

I'll have to take the clutch out again and check...

 

But it will take some time, as I'm currently rebuilding my PX200-engine, but the Quattrini engine is NeXT in line...

-I'll keep you updated!

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1 minute ago, sf freak said:

How much difference do you have?

Abstand.png

 

 

I haven't meassured yet...

Need to finnish my largeframe-engine before I move on to the smallframe.

Hopefully by NeXT week I know more...

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  • 3 Monate später...

Hi,

Changed both the steel plates and the corck plates, and used softer springs....

Now the clutch is Perfect!

Attended dragrace, and did 15 races With burnouts in front, and no slipping clutch.

 

And it disengage perfectly.

 

 

Very good clutch!

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  • 1 Jahr später...

That doesen't make sense. Despite how stiff the springs are or not, either a clutch is engaged or it isn't. It's a simple law of physics and the problem was probably solved accidentally, through disassembly with subsequent re-assembly, without the cause being noticed.

When I bought my APE, which uses the identical set-up, I couldn't change gears from underneath, as well as from the grip shifter. The previous owner said that it gradually has gotten worse for him, until it wasn't drivable anymore. I then towed it home and removed the clutch for disassembly. The oil smelled burned and the plates looked likewise. The vehicle had almost 4000 kilometers which shouldn't have been enough to destroy a clutch, under normal use. Since it had the 85 cc cylinder installed, under his ownership, I then suspected that the original clutch was too weak for dealing with the added torque produced by the larger cylinder, being that the APEs are also much heavier than the Vespas. I then ordered a complete racing Zadra clutch featuring 6 stiffened springs and copper plates. Since then, the APE will drive. But, the clutch will not disengage fully and the gear engaement is harsh, as if there wasn't a clutch between the engine and gearbox. Not even when the full travel was duplicated using a large channel lock-type wrench to turn the clutch disengagement shaft.

I have just read, in another forum, that the problem could lie within the gearbox itself. I have never experienced anything like this with other brand mopeds. This is what the plates looked like from the replaced clutch. They might have just burnt, because of limited disengagement at stoplights. What are your opinions, on the matter?

Kork_Schwarz_Menschenaffe.jpg

Bearbeitet von David_Johansen
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Am 9.6.2018 um 21:25 schrieb David_Johansen:

I then ordered a complete racing Zadra clutch featuring 6 stiffened springs and copper plates. Since then, the APE will drive. But, the clutch will not disengage fully and the gear engaement is harsh, as if there wasn't a clutch between the engine and gearbox.

 

What are your opinions, on the matter?

 

 

from a mechanical point of view, I don't think there is a chance shifting itself can become harder because of something in the gearbox. At least, as long as there is oil in the cases and a sufficient amount of it.

 

Sounds like your clutch does not disengage completely. You can check this by compressing the clutch either before installation or with a big nut and the clutch puller when installed. In some cases, the enforced springs are too long to allow for full disengagement (compressed length should be below 12mm). Another case could be that your small  basket is rubbing on the primary gear with the side facing away from you when you look at it with the clutch cover removed. You can not see this in most cases, but you can check for free movement by removing everything but the small basket (use the puller and the nut to compress the clutch first, no need to remoce the central nut of the clutch).

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I've just now seen that you replied on Sunday. I was never notified of this which is unusual. Since then, I viewed a tutorial video explaining that wet clutches, because of friction caused by oil viscosity, never fully disengage, while the engine is running, because the oil between the plates pulls the disengaged plates with them. Supposedly, there is a very thin distance between driving and driven plates, during disengagement, which is likely the reason why many owners prefer lusing lighter SAE 30 oil.

After raising one wheel and then turning it in 4th gear with the clutch lever bound to the handlebar's grip, I noticed that the wheel turned relatively freely. Or, at least, the engine didn't turn with the wheel,. as it did in the lower gears. When I turned the lever at the transmission all the way to the end, there was no less resistance to be noticed. So, I accepted it as being normal. The shifting is still very rough and I'm considering trying a lighter oil.

If the basket was rubbing on the primary gear, isn't this due to incompetent assembly from when the vehicle was being manufactured?

 

Here's the tutorial video:

 

 

Bearbeitet von David_Johansen
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    • Was hast du denn mit deinen Gewichten ?   Das Auspressen erfolgt durch unterlegen zwischen die Wangen und durchpressen des Gewichtes. Ja wenn sich das ganze verkantet und die Gasse nicht fluchtet hat man ein f****** Problem.   Bei deinen originalgewichten die ich eigentlich bestellt hatte in nicht eingepresst war zum Glück eine Bohrung der Wangen viel größer dass ich zufällig beim Auspressen erwischt habe und es so keinerlei Probleme gab. Die eine Bohrung hat nur ein untermaß von 12 soweit ich es richtig in in Erinnerung habe. Dieses habe ich dann zur Sicherheit mit loctite mittelfest eingeklebt.   Ansonsten ist die Welle bei der Bearbeitung in einem drei backenfutter an der Fräsmaschine eingespannt gewesen, das Bild hast du ja schon gepostet.   Das ganze wurde dann in einen arbeitsgang durchgefahren so dass eine fluchtige Gasse entsteht und ein auspressen der gut angefassten vhm-gewichten möglich ist.   Ganz doof bin ich nämlich auch nicht !
    • Um das Thema wieder ein wenig aufzufrischen. Da ich ja sehr viele Wellen zur Revision, Pleuel umpressen usw. bekomme, möchte ich mal einen Kritikpunkt an die doch "riesen Flut von neuen Wellenherstellern" richten.   Meine Herrschaften denkt doch bitte daran, das z.B. eine Glockenwelle mit extremer Materialzerspanung um den Pleuelfuß herum auch mal auseinander gepresst werden soll!! Lasst doch bitte je Seite wenigsten's 4,5-5mm Auflagefläche stehen, der Werker wird es Euch danken!   Bei manchen Konstruktionen einfach ein Unding, da es absolut unmöglich ist mit der Zwischenplatte die obere Wange um das Pleuel herum abzustützen!   Ich trau mich wetten, das von diesen Herrschaften die diese Konstruktionen verbrochen haben kein einziger jemals eine Kurbelwelle auseinander gepresst hat. Das zieht sich aber leider bezogen auf sämtliche "Premium- Wellenhersteller" durch.   Die 30-40g die hier im HZ Bereich eingespart werden reissen es nicht raus, da ja sowieso von Gut und Böse gewuchtet wird. Wenn schon Schwermetall eingesetzt wird, dann bitte ein paar Gramm mehr.   Ich lobe mir da die Piaggio Konstrukteure die hier in den bewussten Bereichen Hilfszapfen mit anschmieden lassen, planflächig bearbeitet um hier die Zwischenplatte ordentlich abstützen zu können   Wenn man gewillt ist, lässt sich das aber anders locker lösen,   pr
    • Genau so habe ich mir das vorgestellt    Hallo Michael,   Also erstmal habe ich bei dir keine anfertigung bestellt, denn genau mit dieser Welle habt ihr in Facebook Werbung als Simonini Welle gemacht. Man möchte dann ja glauben dass dies ein getestetes und erprobtes standardprodukt ist.   Und über eine Schwächung weil dieses 130er Pleuel verbaut ist wurde ich vorab nicht informiert, ich wusste nicht einmal das keine anlaufscheiben verbaut sind, darum geht es mir aber ja auch gar nicht.   Aber was soll's, mit dem kleine Pleuel hält die Welle ja auch nur minimal mehr aus    Außerdem verdrehst du schon wieder Tatsachen, ich habe die Welle im Neuzustand gerichtet mit einem 500g Hammer bevor ich meine Bearbeitung begonnen habe.   Und um die erste Welle die ich misshandeln musste um bei der Österreich-Tour überhaupt mitfahren zu können geht es wohl hier doch kaum. Das Ziel war die Tour zu überstehen und das habe ich erreicht, die Welle ist jetzt ein Brief beschwerer und nicht mehr.   Was soll das heißen ihr habe die Welle gerichtet ? Keine einzige Welle ist jemals wieder zu euch zurückgekommen !   Und dann auch noch die verdrehte 60mm Welle, ich bin gespannt wie lange es die mitmachen wird...   Grüße Andy             
    • Stimmt, ist 2 mm breiter als normal, also knapp 17mm von Primatist gefertigt   Wie würdest du die Gewichte entfernen ohne die Welle zu zerlegen, das müsste ich noch wissen?
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