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Enhanced spark energy For electronic ignition !


KTy

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Alloha,

To make a long story short,

1. I looked at the specification of the ducati CDI, the important part is the maximum voltage of the condenser: 400Vpp (peak to peak) !

2. I measured on my stock PX125E between the white (ground) and the green (AC voltage to charge the condenser), ~90VAC (=125Vpp) at idle, and a maximum of ~150VAC (=212Vpp) at mid-rpm (~120VAC (=170Vpp) at 8000tr/min)

3. I created a small electronic module

4. After this simple modification, I measured between green and white a maximum of ~190V (=270VAC) and ~160VAC (=225Vpp) at 8000tr/min far below the 350Vpp maximum input !

So, I've been driving with this little modification for hours, nothing to worry about !

A better spark gives better combustion, less emission, so an *overall* performance enhancement (do not expect +50% !!).

Cheers, :cheers:

EDIT 2011: about 250 modules in use !

EDIT 2012: NEW version available ! Order it online www.kytronik.com !

:thumbsup:Like us on Facebook :rotwerd:

Bearbeitet von KTy
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Not so many people seem interested in this kind of project... :-D(

Anyway :-D

So, I've made some datalogging with multiples configuration (condenser, vCDI or not,...);

All blue curves are taken between the white (ground) and green point in the above schematic.

Tek0092.gif

What I can say is:

* On a stock engine with *my* variable ignition timing module + a big condenser, spark energy is increased by 40% ! :)

I'm looking forward to compare on a stock engine on a dyno without condenser, without a vCDI module, and after with vCDI module and with a condenser... There could be some nice surprise :wasntme:

Bearbeitet von KTy
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Nette Idee, eine Zündung mit einem Kondensator als temporären Energiespeicher für höheren Output bei hohen Drehzahlen auszustatten.

Nur beschwert sich hoffentlich kein Bauteil über mehr Überspannung von 100V.

Ist das der Schaltplan von unserer stinknormalen PX Blackbox?

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Ist das der Schaltplan von unserer stinknormalen PX Blackbox?

Well, I guess so, but even if it's not exactly the same, it should be *very very* :-D similar :-D

The basic idea of the condenser and the diode is to use the negative aternance of the charging coil. Because in normal operation, only the positive alternance is used, it's "a waste" !

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Lohnt sich aber nur wenn die originale Zündung mit der Leistung am Ende ist und bei wem ist sie das schon?

He was refering to the fact, that a normal CDI Unit is not at its limits when in normal use.

I'm very curious about your dyno test, after that we will see if it its of any worth for the scootering community or just something for "race use scooters" only! :-D

regards

- gonzo

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He was refering to the fact, that a normal CDI Unit is not at its limits when in normal use.

He's right. In normal condition the CDI unit is working "okay". But if one can improove spark energy at all rpm, then the engine will start better, have less emission and probably (we will see ;) ) be a little bit more powerfull...

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Kty: Hope you will not meet the fate of the "Hot-Wire" (Picture from SIP), which was completely torn to tatters in this forum. Nevertheless I built one of my one and found the engine to start better and having better idling and higher ignition rate in lower revs (not evaluated by measurement and therefore worth nothing in terms of science). This "Hot wire" thing is said to have a similar condenser effect by avoiding stray fields due to the use of cable shielding, which then leeds to a more stable and longer spark.

Would be an interesting combination.

Good luck for your dyno tests

Marcus

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Yes, of course !

Anything that can give you a better spark is good for your engine performance, but it is also better to reduce emission !

I have now several other friends riding with "my modification", they all feel that the engine is easier to start, smoother to drive and it responds better at low rpm...

Dyno-test will tell the truth :-D

How did you build your "Nology" cable ?

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I would love to try such a mod on my 136ET3.

Is there anything to worry about with high revs (11000)?

How did you attach the actual parts to the CDI? Somehow, I couldn't find a picture of the hardware.

Oli

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I would love to try such a mod on my 136ET3.

Is there anything to worry about with high revs (11000)?

How did you attach the actual parts to the CDI? Somehow, I couldn't find a picture of the hardware.

Oli

Unfortunatly, I cannot guaranty that it will work perfectly :wasntme:

BUT, as far as I know, the "only" thing that could happen is that you blow the CDI unit ! :haeh:

And another important point; the voltage is *decreasing* with the rpm ! So there is nothing to worry for the CDI at high RPM. The maximum voltage is usually around 2500-3000rpm.

Before mounting the circuit, it could be a good idea to measure the maximum AC voltage that you have between the white and green wire on your CDI unit. Again, if you have less than 200VAC, you're safe, you can try the modification without fearing to damage anything.

I haven't made any picture but it's fairly simple, I'll make a drawing !

Have fun :-D

Edit: Here you go !

SparkEnergyMagnifier.gif

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@KTy: I used a standard ignition cable with copper wire - wrapped some shielding mesh around its circumference - wrapped the whole lot in shrinking tube and connected the shielding near the spark plug to ground.

cheers

Marcus

post-3763-1138708322_thumb.jpg

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@KTy: I used a standard ignition cable with copper wire - wrapped some shielding mesh around its circumference - wrapped the whole lot in shrinking tube and connected the shielding near the spark plug to ground.

post-3763-1138708322_thumb.jpg

cheers

Marcus

hum... Yeah, the more I think about it the more I think it can actually do something :)

It's like a condenser, indeed !

Thanks :-D

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@KTY

The 200V AC you've measured between red and white, was that measured under load? Meaning, was the engine running and the wires connected to the CDI?

We also had around 200VAC (give or take 10%) but without any load on the stator. Engine, or rather only a testbed, turned by a drilling machine at 3000rpm

I find this nevertheless very interesting and worth trying. Do you think there is a chance that the spark, due to the higher charge of the igniting condenser is also igniting longer than with stock? This would explain why your engine is having a smoother idle.

Keep up the good work

Cheers

Chris

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What´s the most interesting fact in this topic is that yet a few believe what a hundred were bitching at a few months ago :puke: .

KTy you lucky bastard are hopefully not able to read the articles you get when entering "NoLogy" into the search engine. I suppose you´d been dismembered there saying anything like a condenser effect improving idle, fuel efficency or power. :-D

You seem to be a messias making people believe - stay tuned :-D

Marcus

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@KTY

The 200V AC you've measured between red and white, was that measured under load? Meaning, was the engine running and the wires connected to the CDI?

We also had around 200VAC (give or take 10%) but without any load on the stator. Engine, or rather only a testbed, turned by a drilling machine at 3000rpm

I find this nevertheless very interesting and worth trying. Do you think there is a chance that the spark, due to the higher charge of the igniting condenser is also igniting longer than with stock? This would explain why your engine is having a smoother idle.

@kan_Kuma: First, it's beetween GREEN and WHITE (ground) :-D , and yes, it was measured on two differents PX125E engines running for true :)

Actually, the important thing is, what I measured was below 200VAC (about 170VAC), to ensure that after the modification, the engine won't deliver more than 350VAC (because there is a 400Vpp inside the Ducati CDI).

Adding the diode and the condenser makes a voltage-doubler, but with only 3 periods (the flywheel has 6 poles) to charge the condenser before the spark is ignited, it is not really doubled, it's about 60% more.

As I only increased the voltage of the capacity (I didn't change any resistance), the spark is probably longer while more than doubling the energy (E = 1/2 . C . V²)!

I'm not saying it's risk-free, but for me, it is worth trying ;-)

I think the main reason why this trick is working (at least for me !) is that the Ducati CDI was not design specificaly for vespa, so it is over-rated compared to the stator :wasntme: ;-)

@minikin222: It has to do with my french accent... :-D:-D

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Eine schöne klassische Spannungsverdopplerschaltung. die Ladespule muss natürlich dann die 4 !! fache Leistung bringen

Exactly :-D

It's a simple way to use the negative alternance of the signal !

No magic here...

Dyno will tell :-D

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  • 4 Wochen später...
2. I measured on my stock PX125E between the white (ground) and the green (AC voltage to charge the condenser), ~90VAC (=125Vpp) at idle, and a maximum of ~150VAC (=212Vpp) at mid-rpm (~120VAC (=170Vpp) at ...

I tried to measur this today :-/ I read somthing between 0.3 and 10V :plemplem: its an instrument promising true RMS maybe its not true enough??? or it was too cold :-D

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I tried to measur this today :-/ I read somthing between 0.3 and 10V :plemplem: its an instrument promising true RMS maybe its not true enough??? or it was too cold :-D

Oddly enough, a friend of mine had the same issue... I can only think that this is caused by a weird signal (not sinusoidal at all) from the stator. What are the exact models of rotor/stator and CDI unit ?

I will ask my friend to see if we can find some related facts !

EDIT: He has a PX200 from 1995 rotor and stator and the blue Ducati CDI...

Bearbeitet von KTy
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Oddly enough, a friend of mine had the same issue... I can only think that this is caused by a weird signal (not sinusoidal at all) from the stator. What are the exact models of rotor/stator and CDI unit ?

I will ask my friend to see if we can find some related facts !

EDIT: He has a PX200 from 1995 rotor and stator and the blue Ducati CDI...

Its a one year old PX Lusso stator and an one year old HP4, the CDI is the black ducati (very old?).

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Its a one year old PX Lusso stator and an one year old HP4, the CDI is the black ducati (very old?).

So, as far as I can tell, it is a totally different configuration, so I think it maybe related to your multimeter...

If you have the chance to plug an oscilloscope, I would be interested in seeing some curves...

As for the dyno, normally I have an appointement in 2 weeks time ! :sabber: I will have lots of stuff to measure !

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  • 2 Monate später...

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    • Der Endkundenpreis für einen Kabelast beim SCK liegt bei ca. 10,- €. Ich kriege zwar Händlerpreise (den Rabatt geb ich auch gerne weiter), habe aber auch immer einen Mindestbestellwert zu beachten. Beim Kabelknecht kosten 10m 1,5mm FLRY Litze 4,90 € und ich brauche rot, weiß, gelb, blau, grün und schwarz. Das rentiert sich nach der dritten Platte und da sind noch nicht eingeflossen, dass ich die Kabel auch für andere Reparaturen im Kabelbaum nutzen kann, Portokosten etc.     Dann mach ich mit 1,0 overall nix falsch denke ich. Ich bin fachlich nicht so firm als das die dürren 0,75er von SIP für mich passend wirken obwohl sie es wahrscheinllich sind. Es ist halt wie beim Essen, das Auge isst mit.
    • [Bitte den folgenden Text löschen, wenn ihr eure Verkaufsanzeige formuliert]   Verbindliche Regeln für den GSF-Marktplatz ab März 2020   Wir bitten wir euch um die Einhaltung der GSF-Marktplatzregeln, insbesondere der P.O.R.N.O.-Regeln: Preis angeben! Inserate mit Auktionscharakter werden ausgeblendet. Ort angeben! Selbst wenn ihr im Profil einen Wohnort stehen habt, der genaue Artikelstandort (gemeint ist die Stadt) ist Pflicht. Nähe zu XYZ, Kreis ABC usw. sind keine Standorte. Richtig beschreiben! Idealerweise mit Bildern. Nicht zugleich bei eBay/eBay-Kleinanzeigen, anderen Auktionshäusern/kommerziellen Plattformen einstellen! Mehrfach vorhandene Teile werden als Parallelinserat behandelt. Ohne Eigentum kein Verkauf! Der angebotene Gegenstand muss Eigentum des Topiceröffners sein. Der Verkauf für oder im Namen von Dritten ist nicht gestattet.   Bei Verstoß gegen diese Regeln werden Inserate ohne Vorwarnung ausgeblendet, ebenso unseriöse oder grob unvollständige Inserate! Pro Mitglied und Rubrik (Biete/Suche/Tausche) ist nur ein aktives Inserat im GSF-Marktplatz erlaubt! Ausnahme: Für Artikel über €1.000 (z. B. Komplettmotoren) oder Teilesammlungen darf ein weiteres eigenständiges Topic eröffnet werden. Im Fall von Teilesammlungen jedoch nur, wenn diese ausschließlich en bloc zu einem Paketpreis über €1.000 angeboten werden.   Hinweise für Inserierende Eine Ausnahme für Parallelinserate gilt für Inserate auf eurer Homepage/Clubseite/Facebook, jedoch muss das (regelkonforme) Inserat im GSF einen Verweis auf die andere Plattform enthalten. Das pushen/hochschieben von Inseraten ist nur alle sieben Tage gestattet. Wenn ihr Infos nachtragen möchtet, macht das im Startbeitrag. Hinterlasst nach Abwicklung euer (hoffentlich positives) Feedback. Um Topics schließen zu lassen, ändert ihr den Titel im Startbeitrag auf "ERLEDIGT: alter Topictitel". Damit werden die Moderatoren aufgefordert, das Topic zu schließen.   Allgemeine Hinweise Bleibt sachlich! Preisdiskussionen, Runterputzen und Stammtischgerede gehört nicht in die Marktplatztopics. Keine unnötigen Beiträge! Sachdienliches, Hinweise auf Irrtümer und konstruktives Hinterfragen der Aussagen zum Fahrzeug sind erlaubt. Fair use! Wiederholungstäter_innen werden verwarnt bzw. temporär gesperrt. Der Betreiber des GSF ist nicht verantwortlich für die Richtigkeit der Angaben über die angebotenen Gegenstände. Wer private Geschäfte über das GSF abwickelt, gewinnt daraus kein Recht, die Plattform GSF für seine privaten Probleme, Strafverfolgung, Zeugenschaften und/oder Meinungsmache gegen Mitglieder oder Shops zu missbrauchen. Grundsätzlich sind dem Betreiber des GSF Realnamen, E-Mail- oder Postadressen nicht bekannt! Schafft Transparenz, kommuniziert per Privatnachricht! Wann wurde überwiesen? Ist das Geld angekommen? Wann wurde versendet (Link zur Sendungsverfolgung)? Ist alles angekommen und im erwarteten Zustand? Achtsamkeit ist angebracht! Nicht alle Blechrollerfahrer_innen handeln redlich, anständig, und nach Treu und Glauben (gilt bei Kauf und Verkauf). Lasst euch stets eine verifizierbare Telefonnummer und Anschrift eurer Geschäftspartner_innen geben!  Mit der Nutzung des GSF-Marktplatzplatz gelten diese Nutzungsvereinbarungen als anerkannt.
    • Ich hab für meine Umbauten zur CDI 0.75 genommen und zum Regler 1.0, wenn ich nicht direkt bei @Friedi geordert hab. 1.5 ist da sicher auch nicht ganz falsch, das bekommt man auch gut unter. Batterie 2.5 bis zu meiner Elektrikbox mit Relais und Sicherungsblock.   Beim Kabelbaum kommt es für mich drauf an, das ganze Sensorgedöns für den SIP Tacho hab ich mit 0.75 eingepflegt.   Hab noch paar Meter da, wenns pressiert, auch noch Bougierrohr oder Geflecht.
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